تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

تیترهای موسیقی کشور

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور

آلبوم «خداوندان اسرار» نخستین سی‌دی از طرح «آیینه‌ها» با آواز «همایون شجریان» و آهنگسازی «سهراب پورناظری» در کمتر از یک ماه دیگر منتشر می‌شود. در این اثر علاوه بر ساخته‌های «سهراب پورناظری»، قطعه‌ای از ساخته‌های «کیخسرو پورناظری» با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا «سهراب پورناظری» با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و «همایون شجریان» اجرا کرده است. «خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز»ی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. طراحی جلد این اثر نیز همانند آلبوم‌های «نه فرشته ام، نه شیطان» و «آرایش غلیظ» توسط پونه میرلو انجام گرفته است. طرح «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینه‌ها و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر خواهد شد. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینه‌ها» – در ۵۳ اجرا- در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا برگزار شده است.

روزنامه مردم سالاری: تمام هزینه‌های تولید یک آلبوم موسیقی
هشت مرحله تا انتشار آلبوم

اصولا یک موسیقیدان برای انتشار یک اثر موسیقایی چه مراحلی را طی می‌کند؟ آیا آلبومی ‌که بسیار ساده و به صورت شیک و تمیز به دست ما می‌رسد‌، برای رسیدن به فروشگاه موسیقی همین راه ساده، تمیز و شیک را طی کرده است؟ چرا یک هنرمند بعد از انتشار یک آلبوم دیگر رمقی برای بعدی ندارد‌؟ دیده‌ایم که بسیاری از هنرمندان از اینکه راه طول و درازی را برای انتشار یک اثر پیموده‌اند گله کرده‌اند و برخی دیگر عطای انتشار اثر را به لقایش بخشیده‌اند. چرا؟

به گزارش ایسکانیوز، برای انتشار یک اثر رقمی‌میانگین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان لازم است که بسیاری از آلبوم اولی که به راه و چاه آشنا نیستند باید آن را بپردازند. البته شرکت‌هایی هم هستند که برای کسانی که به اصطلاح می‌خواهند آلبوم جمع کنند این کارها را انجام می‌دهد.در این گزارش به چند و چون چگونگی انتشار یک آلبوم موسیقی می‌پردازیم:

یک‌: یک هنرمند بسته به اینکه آهنگساز یا خواننده باشد در ابتدا باید برای اثرش خواننده یا آهنگساز پیدا کند.که معمولا هر خواننده درجه دو برای هر آلبوم ۵ تا ۷ میلیون دستمزد می‌گیرد و هر آهنگساز درجه دویی نیز برای هر قطعه دستمزدی معادل ۱ تا ۲ میلیون تومان!حال اگر خواننده درجه یک باشد این رقم بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان خواهد بود و اگر آهنگساز درجه یک این رقم ۳ تا پنج میلیون.

دو: دستمزد نوازنده نیز یکی دیگر از عوامل بالا رفتن هزینه‌های یک اثر موسیقی است.به فرض مثال هر نوازنده نام آشنایی برای نواختن یک هر ساعت حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد که بسته به نوازنده و تعداد سازها میانگین ۳ تا پنج میلیون هزنیه برمی‌دارد.

شاید به همین دلیل است که اغلب تهیه‌کنندگان آلبوم ترجیح می‌دهند که از سمپل و دمو یک ساز استفاده کنند تا سازهای زنده.

سه‌: هزینه استودیو نیز بسته به نام و امکانات استودیو متفاوت است ولی ساعتی ۲۰ تا ۳۵هزار تومان است.هزینه میکس و مسترینگ نیز جداگانه و برای ابتدایی ترین میکس و مسترینک نیزباید ساعتی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان پرداخت کرد.

چهار: هزینه شعر و ترانه از دیگر سختی‌های انتشار یک اثر موسیقی به شمار می‌آید.اگر یک آهنگساز یا خواننده بخواهد با یک ترانه سرای معروف کار کند که برای هر ترانه باید ۱ تا ۲ میلیون هزینه کند.

پنج:هر هنرمندی برای اینکه بتواند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ مجوز بگیرد باید با یک شرکت تهیه‌کننده موسیقی قرارداد ببندد. در این راستا یک موسسه فقط برای گرفتن مجوز ۲ تا ۳ میلیون هزینه دریافت می‌کند.

شش:هزینه چاپ و کارخانه نیز بستگی به تعداد نسخه دارد. ولی برای یک تیراژ پنج هزارتایی باید رقمی‌میانگین سه تا چهار میلیون پرداخت کرد.

هفت:یکی از مهمترین و سخت‌ترین مرحله انتشار یک آلبوم‌، پخش آن است که این مقوله بسیار روند طاقت فرسا و معمولا غیراستانداردی است.

برخی از شرکت‌های پخش یه صورت فله ای برای پخش و چاپ یک آلبوم با تیراژّ پنج هزا تایی، هزینه ای معادل ۱۰ میلیون تومان دستمزد می‌گیرند و برخی دیگر برای پخش هر یک عدد آلبوم ۲۵۰ تا ۵۰۰ تومان. که با محاسبه تیراژ پنج هزار تایی این رقم به یک تا دو میلیون و پانصد هزار تومان می‌رسد.البته اگر این هزینه‌ها دریافت شود و پخش نیز موفقیت آمیز صورت گیرد که نتیجه تلاش یک ساله یک هنرمند به بار می‌نشیند ولی در عمل می‌بینیم که این اتفاق صورت نمی‌گیردو سیستم توزیع آلبوم در کشورمان آنقدر ضعیف است که زحمت یک ساله به همراه هزینه‌های آن به کلی نابود می‌شود.

هشت: در پایان هزینه‌های عجیب و غریب دیگری چون زیر میزی به فروشگاه پخش، هزینه تبلیغات، هزینه طراح، هزینه عکاس و‌… را نیز باید اضافه کرد.

روزنامه افتاب یزد:حمید متبسم:روی اشعار بکری از فروغ فرخزاد آهنگسازی کرده‌ام

گروه موسیقی دستان، تور کنسرت‌های خود با نام «یک دریچه» را در آمریکا و کانادا به خوانندگی «مهدیه محمدخانی» آغاز می‌کند. سری نخست این کنسرت‌ها، ژانویه سال گذشته – بهمن ماه- در اروپا انجام شده بود و حالا به مدت یک‌ماه در آمریکا و کانادا ادامه خواهد یافت. به گزارش موسیقی ما، طبق آنچه «حمید متبسم» – بنیان گذار گروه موسیقی دستان و آهنگساز – می‌گوید بخشی از این برنامه به موسیقی سازی اختصاص دارد و از آثار «حسین بهروزی‌نیا» در دستگاه «نوا» است و بخش دیگر تازه‌ترین ساخته‌های «حمید متبسم» روی اشعار فروغ فرخزاد. او توضیح می‌دهد که قرار است کنسرت‌های دیگری از این برنامه نیز در آذرماه انجام شود، برنامه‌هایی که از دبی شروع شده و در شهرهایی چون فرانکفورت آلمان، استکهلم و گوتنبرگ سوئد و بروکسل اجرا خواهد شد: «ضبط بسیار خوبی از این اثر انجام شده و قرار است با گرافیکی زیبا از
اولین کنسرت گروه دستان در مونترال عرضه شود.»
متبسم می‌گوید: «برای این کنسرت‌ها، مجموعه‌ای از اشعار «فروغ فرخزاد» را آهنگسازی کرده‌ام. شاعری که اشعارش در موسیقی ایرانی کمتر کار شده و تا حد زیادی بکر است
و از آنجا که خواننده ما خود یک زن جوان است؛ می‌تواند انتخاب خوبی برای این کنسرت‌ها باشد.» متبسم البته نگاه خودش را به اشعار این شاعر داشته است، او از زمان جوانی فروغ فرخزاد به دریچه کودکی او نگاه کرده است، خودش در این‌باره چنین توضیح می‌دهد: «شعرهای تلخ و تیره را در ابتدای کار قرار دادم و
آرام آرام به سمت روشنایی رفتم. من اعتقاد دارم فروغ شاعری است که شوق و شور بسیاری برای زندگی‌اش داشته است و تیرگی‌ای که گاهی در اشعارش دیده می‌شود تحت تاثیر شرایط زمانه و روحیات روشنفکرانه او و زمان او بوده است.» این گروه تاکنون با خوانندگانی چون شهرام ناظری، همایون شجریان و سالار عقیلی به اجرای برنامه پرداخته است، این گروه کنسرت‌های متعددی در ایران و کشورهای مختلف برگزار کرده و نقش موثری در معرفی موسیقی ایران به کشورهای دیگر داشته است؛ اعضای این گروه سال‌هاست که در ایران به اجرای برنامه نپرداخته‌اند؛ چندی قبل «سعید فرج‌پوری» یکی از اعضای گروه دستان درباره این ماجرا گفت: «تا زمانی که مسئله لغو کنسرت‌ها به این شکل گسترده وجود دارد، این گروه در ایران به اجرای برنامه نخواهد پرداخت.» آخرین آلبوم موسیقایی «حمید متبسم» «نوای دریا» بود که بعد از گذشت بیست سال از تولید آن در ایران منتشر شد. این اثر یکی از متفاوت‌ترین آلبوم‌های این آهنگساز است، مشتمل بر سه تارنوازی‌های حمید متبسم است که بیست سال گذشته به مناسبت تولد دختر این هنرمند با ساز استاد «مهدی کمالیان» تولید شده است. او همچنین در ارکستر سازهای ملی ایران نیز به عنوان سولیست حضور داشت و قطعه «ونوشه» را در این ارکستر با رهبری «اسماعیل تهرانی» اجرا کرد.

روزنامه ابتکار:«خداوندان اسرار» با صدای همایون شجریان می‌آید

آلبوم «خداوندان اسرار» اولین سی‌دی از پروژه‌ی «آیینه‌ها» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری، کمتر از یک‌ماه دیگر به انتشار می‌رسد.پروژه‌ی «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری «خداوندان اسرار»، «آیینه‌ها» و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر خواهد شد.

روزنامه دنیای اقتصاد:آلبوم جدید سهراب پورناظری و همایون شجریان

آلبوم «خداوندان اسرار» نخستین بخش از پروژه «آیینه‌ها» با آواز همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری منتشر می‌شود. در این اثر علاوه‌بر ساخته‌های سهراب پورناظری، قطعه‌ای از ساخته‌های کیخسرو پورناظری با نام «یاوران» آمده است که پیش از این در آلبوم «حیرانی» منتشر شده بود و حالا سهراب پورناظری با نگاهی متفاوت آن را تنظیم و همایون شجریان اجرا کرده است.

«خداوندان اسرار» شامل دو بخش است. در بخش اول آن «ساز و آواز»ی بداهه در مقام اصفهان با اشعاری از مولوی اجرا شده و بخش دوم شامل روایتی با نام «رهایی» در سه پرده «مهتاب، خداوندان اسرار، جانی و صد آه» روی اشعاری از خیام، مولوی و حافظ است. طراحی جلد این اثر نیز همانند آلبوم‌های «نه فرشته ام، نه شیطان» و «آرایش غلیظ» توسط پونه میرلو انجام گرفته است. پروژه «آیینه‌ها» شامل پنج اثر است که در قالب آلبوم‌های صوتی و تصویری خداوندان اسرار، آیینه‌ها و مستندی با نام «آن سوی آیینه‌ها» به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد به تناوب منتشر می‌شود. پیش از این، کنسرت موسیقی «آیینه‌ها» در ۵۳اجرا در شهرهای مختلف ایران، اروپا و آفریقا اجرا شده است.

دیدگاه خود را بگذارید