گفتگو با داود آزاد از کنسرت خیریه برای کودکان نیازمند مکزیک تا لیلی نامه

گفتگو با داود آزاد از کنسرت خیریه برای کودکان نیازمند مکزیک تا لیلی نامه

گفتگو با داود آزاد

AAD_7928-247x370

«داود آزاد» آهنگساز، نوازنده و آوازخوان سرشناس موسیقی ایرانی به تازگی تور تابستانی خارجی خود را به پایان رسانده و به ایران بازگشته است. وی در برنامه های هنری آتی خود، تورهای خارجی دیگری خواهد داشت که از مهر ماه سال جاری آغاز می گردد. همچنین آلبوم تازه ای با عنوان «لیلی نامه» از این هنرمند آمادهء انتشار است که به دلایلی نشر آن به تأخیر افتاده، لیکن داود آزاد امیدوار است که این اثر طی شهریور ماه سال جاری منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.

جزئیات بیشتری از این پروژه ها در گفتگوی کوتاهی که با «داود آزاد» داشته ایم تشریح شده است که ما حصل آن را تقدیم مخاطبان «موسیقی ایرانیان» می نماییم.

*لطفاٌ ما را از اجراهای اخیرتان در خارج از کشور در جریان بگذارید

– اخیراٌ طی دو شب در فستیوال «ART IN ACTION ,Oxfordshire,2015» اجرا داشته ایم و البته پیش از آن کنسرتی خیریه در لندن نیز برگزار کردیم که در حمایت از کودکان نیازمند و بی سرپرست مکزیک تدارک دیده شده بود.

*مختصری از فستیوال «آرت این اکشن» بگویید.

– فستیوال «آرت این اکشن» یکی از مهمترین و معروف ترین رویدادهای هنری آکسفورد است که قریب به ۵۰ سال در حال برگزاری ست و رقمی در حدود ۴۰۰۰۰ مخاطب و بیننده دارد. فعالیت های زیبای هنری در این فستیوال از کشورهای مختلف جهان ارائه می گردد که موسیقی یکی از آنهاست. از نکات جالب آن هم ارائهء هنر در لحظه یا طبق نام فستیوال، هنر در عمل است. به طور مثال یک نقاش یا یک سفالگر اثری را در حضور مردم خلق می کند که به هر جهت خالی از لطف نیست. همچنین حضار می توانند هر بخشی را که علاقه دارند پیگیری کرده و فرضاٌ اگر بخواهند ساختن یک مجسمه، یک ظرف سفالی، یک نقاشی و …را بیاموزند می توانند در همان زمان از هنرمند درخواست کرده و آموزش ببینند. ما در دو تاریخ ۱۶ و ۱۹ جولای در این فستیوال به اجرا پرداختیم.

– ادیب رستمی در آرت این اکشن و سریش کومار در کنسرت خیریه حضور داشتند.

*تورهای خارجی را با هنرمندان خارج از ایران ارائه می دهید غالباٌ.

-بله به دلیل صعوبت در اخذ ویزا، هزینه های بالا و … غالباٌ با دوستانی که خارج از کشور هستند همکاری دارم.

*سفرهای بعدی به کجا و در چه خصوص خواهد بود؟

-در قالب سخنرانی و کنسرت های مختلف برنامه هایی در پیش رو دارم که از ماه اکتبر آغاز می گردد. نهم اکتبر (۱۷ مهر ماه) در دانشگاه منچستر به سخنرانی دربارهء موسیقی ایرانی خواهم پرداخت. دهم اکتبر نیز (۱۸ مهر) در این شهر به اجرای کنسرت می پردازیم که قطعاتی ساخته شده بر سروده های مولانا را تقدیم مخاطبان می کنیم. در این کنسرت ضمنِ آواز عود، تار، تنبور و دف خواهم نواخت و هنرمندانی از دو کشور هند (نوازندهء طبلا) و شیلی (نوازندهء فلامنکو) در کنار من خواهند بود. پس از آن کنسرتی را در شهر «وارناسی هند» یکی از شهرهای مقدس هندوها به روی صحنه می بریم. در واقع یک کنفرانس بزرگ عرفانی طی سه الی چهار شب در این شهر برگزار می گردد که یک روز از این همایش یعنی هفتم نوامبر (۱۶ آبان) به کنسرت ما اختصاص خواهد داشت. دیگر فعالیت ها را هم اجازه بدهید بعداٌ رونمایی کنیم (خنده) تا آخر سال برنامه های زیادی در دست اجرا داریم.

*وعده ای که داده بوید چه شد استاد؟ قول تمرکز بر اجراهای داخلی را داده بودید در گفتگویی که سابق بر این داشتیم.

-بله. قصد داشتم بیشتر قُوایم را برای اجرا در ایران صرف کنم. لیکن این موضوع می دانید که به صِرفِ خواستن محقق نمی گردد. ما مجوز اجرا در تهران را از مدت ها قبل دریافت کرده ایم و همچنان منتظر فراغت زمانی سالن ها هستیم در تالار وحدت یا برج میلاد. بستگی دارد که چه زمان و در کجا این فرصت فراهم گردد.

*به لحاظ ترافیک کنسرت ها؟

-بله. ازدحام کنسرت ها در حال حاضر زیاد است و هنوز زمان مشخصی برای ما تعیین نشده اما بی صبرانه منتظریم که اجراهای داخلی را از سر گیریم.
داود آزاد (عکس از شهسان دهقان)

داود آزاد (عکس از شهسان دهقان)

*بسیار خب بپردازیم به اثر جدیدتان. لیلی نامه.

-این آلبوم قرار بود مرداد ماه به انتشار برسد چون کاملاٌ آماده است لیکن در زمان انتشار متوجه شدیم که شرکت ناشر نام دو نوازنده را از قلم انداخته است. یعنی این دو نام در فرم معرفی به ارشاد ارائه نشده بود. لذا مراحل گذر از پروسهء حراست و اخذ مجدد مجوز باید سپری شود که امیدوارم در اسرع وقت انجام شده و تا پیش از پایان شهریور اثر منتشر گردد.

*جزئیاتی از این آلبوم را می فرمایید؟

-در این اثر دوستان هنرمندم جاوید ابراهیم پور (نی)، نبیل یوسُف شریداوی (دف)، شایان ریاحی (پرکاشن)، محمد جعفر قاضی عسگر (تنبک) و کارن کبیری (کنترباس) به نوازندگی پرداخته اند. کارن کبیری ساکن کاناداست. همچنین مرتضی قنبر نسب هنرمند بهبهانی در یک قطعه نی انبان، حمزه مقدم نوازندهء خوزستانی در یک قطعه سازهای کوبه ای جنوبی و در دو قطعه دیگر نیز یک نوازندهء بنام انگلیسی به نام نیک هلند ویولونسل نواخته اند که ضبط قطعات وی در انگلیس صورت گرفته است.

*و جنابعالی؟

-آواز، سه تار، تنبور، عود، و غیرُه (خنده)

*بر اشعار مولانا؟

-غالب اشعار بله از مولاناست. بجز چند قطعه. به طور مثال «مشق نام لیلی» که سال هاست آن را در جاهای مختلف اجرا کرده ایم و بنا بود نام اثر هم به همین عنوان باشد لیکن به دلایلی متأسفانه ناچار به تغییر آن شدیم! شعرش از جامی ست.

*مثلاٌ چه دلایلی؟ (خنده)
اجرا در فستیوال Art in action

اجرا در فستیوال Art in action

– بگذریم. بیات اصفهان، نوا و شور نیز از جمله دستگاه های این اثر است.

*جاوید ابراهیم پور نیز گویا در تنظیم برخی قطعات همکاری داشته اند.

-بله. قطعهء زیبایی را تنظیم کرده اند با ریتم ۱۲ تایی و ۲۴ تایی. در واقع قطعات از لحاظ ریتمیک تنوع زیادی دارند و چند ریتم نو وارد اثر کرده ایم که فکر می کنم در موسیقی ما اولین بار است استفاده می شود. یکی از این ریتم ها را هم من در تصنیف «یار لیلی» از ساخته های خودم  به کار برده ام که ۹ ضربی و ۵ ضربی ست. ۹ ضربی از تازه های ریتم، در تصنیف های ایرانی است.

روبیکس موزیک • گفتگو با داود آزاد از کنسرت خیریه برای کودکان نیازمند مکزیک تا لیلی نامه

  • مصاحبه
  • 4 شهریور 1394
  • 0 نظر

دیدگاه خود را بگذارید