هفتمین اثر پژوهشی گروه موسیقی لیان منتشر شد

هفتمین اثر پژوهشی گروه موسیقی لیان منتشر شد

گروه موسیقی لیان

هفتمین اثر پژوهشی گروه موسیقی لیان منتشر شد

به گزارش روبیکس موزیک هفتمین اثر پژوهشی گروه موسیقی «لیان» توسط «آکا صفوی» وارد بازار نشر شد.

، «کتاب اشعار فایز دشتی» حاوی ۵۷۹ دوبیتی از این شاعر است که در کتاب‌هایی که بیش از این اشعار فایز در آن‌ها به چاپ رسانیده‌اند این رقم مشهود نبوده و از این حیث این کتاب بی‌رقیب است. این کتاب که موسسهٔ انتشارات نگاه، آن را در شکل و شمایلی زیبا به چاپ رسانده است و با نگاهی انتقادی، به دنیای شاعرانهٔ این دوبیتی سرای یگانهٔ جنوب می‌پردازد، حاصل پژوهش چند سالهٔ آکا صفوی خوانندهٔ گروه موسیقی لیان است که خود از فایز خوانان نام آشناى بوشهر است.

دکتر سید جعفر حمیدی در دیباچه این اثر می‌نویسد: «مولف این کتاب با‌شناختی که از محل زندگی فایز و باخاندان، اعقاب و فامیل او دارد چندین دوبیتی جدید را از آن منابع به دست آورده و به این مجموعه افزوزه یا اگر نکته‌ای از زندگی شاعر شنیده، به آن دوبیتی‌ها افزوده است. اطلاعات تازه و نوشته نشده‌ای که مولف از زمان حیات، گذران زندگی یا نحوهٔ برخورد فایز با جامعه و دیگران داشته، در متن قرار داده است.»

دوبیتی‌های فایز از مهم‌ترین اشعار جهت شروه خوانی ست، دوبیتی‌‌ همان شروه آواز عاشقانه و حزین مردم جنوب است و جالب است بدانید دوبیتی و شروه در طول سال‌ها پیوندی ناگسستنی را بین خود ایجاد کرده‌اند. تا جایی که مترادف شروه خوانی در جنوب ایران را فایز خوانی می‌گویند و بزرگ‌ترین نقش حفظ و انتقال اشعار فایز را شروه خوانان به عهده داشته‌اند. خوانش این دوبیتی‌ها توسط شروه خوان که مقبول‌ترین آواز جنوب است، راوی درد‌ها و آرزو‌های نهفته هزاران زن و مرد جنوبی ست.

شایان ذکر است که «آکا صفوی» به عنوان خواننده و با همراهی گروه موسیقی «لیان» به سرپرستی «محسن شریفیان» در بسیاری از جشنواره های مختلف بین المللی به اجرای برنامه پرداخته است.

هفتمین اثر پژوهشی گروه موسیقی لیان منتشر شد

دیدگاه خود را بگذارید