نشست خبری آخرین اثر مرتضی پاشایی با نام اسمش عشقه

نشست خبری آخرین اثر مرتضی پاشایی با نام اسمش عشقه

آلبوم مرتضی پاشایی با نام اسمش عشقه

نشست خبری آخرین اثر مرتضی پاشایی با نام اسمش عشقه

به گزارش روبیکس موزیک نشست خبری آخرین اثر «مرتضی پاشایی» با نام «اسمش عشقه» ظهر دیروز به تاریخ سوم شهریور ماه با حضور تعدادی از عوامل سازنده و پخش آلبوم، همچون «معین راهبر» و«میلاد ترابی» تنظیم کننده، «مهرزاد امیرخانی» ترانه سرا، «رامین بصیرت نیا» مدیر عامل شرکت دنیای هنر، «مرتضی معماری» از مدیران ارشد شرکت دنیای هنر، و البته در غیاب خانواده ی پاشایی که شخصی با نام «شهناز محلوجیان»، نویسنده ی کتاب «مرتضی پاشایی» را به نمایندگی از خود فرستاده بودند، در «پردیس چارسو» برگزار شد.

در آغاز نشست «رامین بصیرت نیا» با توجه به موضوع مسابقه ی که شرکت دنیای هنر مدتی است در اینستاگرام برگزار کرده، تشریح کرد: ” مسابقه ای برگزار کردیم با عنوان «سلفی با آلبوم اسمش عشقه» که جایزه ی تدارک دیده برای آن، سکه ی طلا است. این مسابقه دارای دو بخش عکاسی و فلیمبرداری است که پس از اتمام قسمت اول، بخش فیلمبرداری آغاز می شود که از هواداران خواسته می شود تا با آهنگ هایی از مرتضی به دلخواه، اصطلاحا لب بزنند و برای ما فیلم بگیرند. در پایان مسابقه قصد داریم تا با فیلم های ارسالی یک کلیپ جمع آوری و سپس منتشر کنیم. در تمام طول مدتی که از فوت مرتضی گذشته، ما سعی کردیم تا کارهایی برای انتشار این آلبوم انجام بدهیم که خود او نیز دوست داشت.”

 

او همچنین درباره ی کیفیت این آلبوم و قیمت ۱۸ هزار تومانی دیجی پک آن اذغان داشت: ” ضعف هایی در این آلبوم وجود دارد که قابل کتمان نیست اما اتفاق های خوبی هم در کنارش حضور داشتند. متاسفانه در این چند روزی که از انتشار آلبوم گذشته با برخی واکنش های غیرمنصفانه نیز مواجه شدیم، در حالی که مردم استقبال کردند و آلبوم را خریداری کردند. این آلبوم از استاندارد و کیفیت بالایی برخوردار است؛ خصوصا در بخش ترانه و ملودی نقاط قوت بسیاری وجود دارند که ضعف برخی قسمت های وکال نهایی در کنار این ها، نقطه ی منفی پررنگی برای این مجموعه محسوب نشود.
از نظر من این آلبوم از بسیاری از آثاری که امروز در بازار موسیقی ما تولید و شنیده می شوند، استاندارد های بالاتری دارد و به طور قطع در آینده ی نزدیک اتفاق های بهتری از بازتاب «اسمش عشقه» را شاهد خواهید بود.”
وی افزود: ” درباره ی قیمت ۱۸ هزار تومانی دیجی پک این گونه توضیح می دهم که هزینه ها صرف دو بخش تولید و فروش شد که نزدیک ۷ هزار تومان فقط برای دفترچه ی یادگاری هزینه شده است. در نهایت فکر می کنم کیفیتی که برای پخش این آلبوم نیز در نظر گرفته شد، تا به امروز در بازار موسیقی بی سابقه بوده است.”
در ادامه ی این موضوع «مرتضی معماری» گفت: ” قیمت اصلی این آلبوم ۴ هزار تومان است مثل تمامی آلبوم هایی که روزانه به فروش می رسند، و این ۱۸ هزار تومان فقط مختص دیجی پک است که نا مرسوم هم نیست. در موسیقی سنتی نیز این شکل بسته ها با همین قیمت به فروش می رسند و ما این بار خواستیم که این بسته ی شکیل و کامل تر را نیز برای هواداران پاپ فراهم کنیم. ضمن اینکه تیراژ نسخه ی ولت ۴۰۰۰۰۰ عدد بوده در حالیکه ما فقط ۱۰۰۰۰ دیجی پک وارد بازار کردیم که با این اختلاف عددی نسخه ی اصلی آلبوم همان ولت ۴ هزار تومانی به حساب می آید.”
وی همچنین در خصوص اختلاف قیمت نسخه ی دیجی پک آلبوم «نگاه من» از «محسن یگانه» با این آلبوم، افزود: ” در نسخه ی دیجی پک آلبوم «نگاه من» با نسخه ی ولتی آن اختلافی در تعداد قطعات نداشتیم و دفترچه ای که برای آن آلبوم تهیه شد ساده تر و به مراتب کم هزینه تر بوده است. تمامی اینها مسبب چنین اختلاف قیمتی در نسخه ی دیجی پک این دو آلبوم می شوند.”
با توجه به توضیحات داده شده در خصوص قیمت نسخه دیجی پک این آلبوم، همچنان بحث در حول و محور این موضوع در حال گردش بود که با مطرح شدن سوالی دیگر در خصوص اینکه آیا این قیمت گذاری ها نیاز به مجوز خاصی دارد یا خیر، «مرتضی معماری» توضیح داد: ” خیر مجوز خاصی برای این امر وجود ندارد، اما مشورت هایی انجام می گیرد تا قیمتی مناسب و فکر شده برای این چنین محصولات هنری در نظر گرفته شود و چنانچه قیمت ها خارج از عرف باشد، مسئولین مربوطه مانند سایر اصناف، رسیدگی خواهند کرد.”
در ادامه «معین راهبر» حول موضوع وکال های آلبوم اظهار کرد: ” ما ادعایی بر صد در صد بودن وکال ها نداریم و نیز نمی توانیم بگوییم که از لحاظ فنی در سطح پایینی قرار دارند؛ با توجه به اینکه ما تعدادی وکال نهایی بعضی از قطعات مثل «اشکام جاریه»، «حس جدید» و «اسمش عشقه» را هم از قبل در آلبوم داشتیم. البته از عادات خوب مرتضی این بود که بعد از ساخت هر آهنگ به صورت وکال نهایی آن را می خواند، که با توجه به این ما سعی کردیم به واسطه ی «آرش پاکزاد» و «محمد فلاحی» از صداهای ضبط شده ی مرتضی به بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.”
«مهرزاد امیرخانی» نیز در این باره افزود: “وکال ها به طور قطع نقص هایی دارند، چون ما مرتضی را در زمان تولید آلبوم از دست دادیم و حتی به تنظیم نهایی قطعات هم نرسیده بودیم. همین نکات باعث می شود که بعد از میکس و مستر نهایی تغییراتی احساس کنید و فکر می کنم کمی هم حساسیت بیش از حد در این باره ایجاد شده است.”

 

 

در ارتباط با مسائل مالی و تصویه ی حساب های عوامل سازنده ی آلبوم، بحث تازه ای شروع شد که فضایی تازه و البته جنجالی تری به این نشست بخشید. «مهرزاد امیرخانی» در این باره گفت: “من هنوز به طور کامل تصویه حساب نکردم، با اینکه بعد از پایین آوردن مبلغ به یک رقم توافقی رسیدیم، اما دیروز چکی را دریافت کردم که ۱۱ میلیون تومان از همین رقم توافقی نیز کمتر بود که دلیلش را مشکل مالی اعلام کردند!”
اظهارات امیرخانی به همین جا ختم نشد و او توضیحات بیشتری را در خصوص نارضایتی هایش اضافه کرد: ” حدود سه چهار روز بعد از رضایت نامه ای که بابت انتشار ترانه های آلبوم امضا کردم، یک دفعه شرایط تغییر کرد و با اظهاراتی از سمت خانواده ی پاشایی مواجه شدم با این عنوان که من زیاده خواهی کردم، باعث بیماری مرتضی بوده ام و.. من فقط تاسف می خورم! مبلغ دریافتی من حتی از نصف رقمی که در رسانه ها اعلام کردند (۸۰ میلیون) کمتر است.”
همچنین افزود: “من در تمام سال هایی که با مرتضی کار کردم برای او به صورت رایگان ترانه می نوشتم و قراری که با هم داشتیم بر اساس این بود که هر زمان مرتضی به ثبات مالی رسید به مسائل مالی بین خودمان بپردازیم. من انتظار داشتم که وقتی خانواده ی مرتضی در غیاب او تصمیم گیرنده هستند، مثل خود مرتضی عمل کنند که متاسفانه کاملا برعکس بود!”
پس از اعلام ابهامات برخی خبرنگاران حاضر در جمع نسبت به مسائل اخیر، «مهرزاد امیرخانی» با توضیحات شفاف تری به تشریح حواشی ایجاد شده از سوی خود پرداخت و گفت: “مشکلات از جایی شروع شد که بعد از فوت مرتضی، مسابقه ی «چه کسی به مرتضی نزدیکتر بوده» راه انداختند! اوضاع بدتر شد و ما سکوت کردیم. از ما برای مستند زندگی مرتضی فیلمبرداری کردند که قرار بود از تلویزیون پخش شود و سی دی این مستند نیز به صورت رایگان در کنار آلبوم «اسمش عشقه» اضافه شود تا به صورت رایگان در بین مردم توزیع گردد. اما اوضاع به گونه ای پیش رفت که ما متوجه شدیم از اسم مرتضی در این باره سو استفاده های مالی شکل گرفته و به همین خاطر از این مستند نیز کنار کشیدیم. همین اتفاق جبهه گیری ها را چندین برابر کرد و پای تهمت ها جدیدی نیز به این ماجرا باز شد.”

 

نارضایتی های این ترانه سرا که از دوستان قدیمی و هم خانه ی «مرتضی پاشایی» بوده، در ادامه با شفافیت بیشتری جلو رفت و گفت: ” ما و مرتضی ۸ سال با شرایط سخت مالی و مشکلات گوناگون جنگیدیم تا این جایگاه و البته با خواست خدا برای مرتضی شکل گرفت. سال های زیادی را در کنار مرتضی بودیم و در آخر خانواده ی پاشایی به جای اینکه از ما تشکر کنند و بگویند ممنونیم بابت همه ی لحظه هایی که کنار مرتضی بودید و ما نبودیم، بیماری مرتضی را گردن ما می اندازند! ما را به زیاده خواهی و تنگ نظری محکوم می کنند و با این شرایط ما چرا باید ساکت بمانیم؟ از آلبومی که ما زحمتش را کشیدیم درآمد میلیونی دارند و منی که تمام ترانه هایش را نوشته ام، چرا نباید حقم را طلب کنم؟ فقط کسانی که کار کردند و زحمت کشیدند نباید دستمزد بگیرند و کسانی که خواب بودند پول بگیرند؟ از نظر من این حرف که ما فقط دنبال معنویات برویم، کاملا غیر منطقی است! ما در خلوت خودمان معنویات داریم، من بارها گفته ام که زندگی من بعد از فوت مرتضی هرگز مثل قبل نشد. مگر خانواده ی مرتضی دنبال معنویات رفتند که ما برویم؟ با درآمد هایی که کسب کردند و درآمد هایی که در آینده خواهید دید، برنامه ی آینده ی خانواده ی پاشایی برای کسب درآمد نیز مشخص شده است و آن شرکت فرهنگی هنری «مرتضی پاشایی» است!

 

ولیکن خانواده ای که چنین پسری مثل مرتضی را بزرگ کردند، محترم هستند؛ اما کوچکترین نقشی در پیشرفت موسیقایی مرتضی نداشتند و با این وجود تمام درآمد ها سهم آنها شده است”

 

 

«میلاد ترابی» نیز در ادامه ی مباحث مطرح شده تصریح کرد: “آلبومی به فروش رسید و مشخصا یک چرخه ی مالی هم ایجاد شد، پس معنویت اینجا معنا ندارد. در صورتی بحث معنویت در این باره معنا پیدا می کرد که بحث مالی کاملا حذف شده و این آلبوم به صورت رایگان توزیع می شد. اما حالا که مرتضی نیست، یک مبلغ هنگفتی جا به جا شده و اگر تمام کسانی که برای این اثر زحمت کشیدند حرف از معنویت بزنند، اصلا منطقی نیست!

 

در هر حال وقتی این چرخه ی مالی ایجاد می شود هر کس با توجه به زحماتی که کشیده باید در این امر سهیم باشد”

 

وی ادامه داد: “جنبه ی کلی ماجرا این است که ما نهایت توان خود را برای به سرانجام رساندن این پروژه به کار گرفتیم، چنانچه که تصمیم گیرنده ی اصلی خانواده ی پاشایی بودند.”

 

 

«شهناز محلوجیان» نویسنده ای که ادعا می کرد شاهد تمام امور مالی انجام شده ی خانواده ی پاشایی بوده، در این حین بر خلاف اتمسفر حاکم در نشست، اظهار کرد: ” نیمی از هزینه های آلبوم «اسمش عشقه» را، «ناصر پاشایی» و «منصور پاشایی» وقف امور خیریه کرده اند و من این موضوع را تماما شاهد بوده ام.”

 

 

در حالی که ادامه ی بحث همچنان با موضوع مشکلات مالی همراه بود و گاها باعث ایجاد تنش هایی در حین روند نشست نیز می شد، «رامین بصیرت نیا» در حاشیه ی صحبت ها افزود: “ما بابت آلبوم «اسمش عشقه» هزینه ی بسیاری سنگینی به خانواده ی پاشایی پرداخت کردیم تا آن را منتشر کنیم، مبلغی در حدود ۴ برابر قیمت عرف یک آلبوم! این آخرین یادگاری مرتضی بود و بخاطر ارزشی که برایمان داشت این هزینه را متقبل شدیم.”

 

 

بعد از مباحث مطرح شده در حاشیه ی مسائل پرداختی و مالی این اثر، نکته ی دیگری در نشست مطرح شد که به نام لاتین درج شده روی کاور آلبوم، انتقاد داشت و در جواب به این موضوع مدیر عامل شرکت دنیای هنر ادامه داد: “تمامی ترجمه های انگلیسی آلبوم به تایید «مصطفی پاشایی» که مترجم زبان انگلیسی هستند بوده و من شخصا در درست یا غلط بودنشان نمی توانم ادعایی داشته باشم.”

 

پس از انتشار آلبوم شایعاتی در زمینه ی انتخاب عوامل آلبوم، خصوصا تنظیم کننده ها شنیده شد که «معین راهبر» در این زمینه توضیح داد: ” حضور من در این آلبوم به خواست خود مرتضی بوده است، خصوصا قطعه ی «اشکام جاریه» که به اصرار و تاکید مرتضی از ابتدا تنظیم این آهنگ بر عهده ی من قرار گرفته بود.”

وی در پایان درباره ی حضور «مصطفی پاشایی» به عنوان همخوان در این آلبوم، اضافه کرد: ” مصطفی فقط در قطعه ی دهم آلبوم به عنوان همخوان حضور داشته و در هیچ قطعه ی دیگری از صدای او استفاده نشده است. قطعه ی «حالا حالا ها» آهنگی است که علاقه و انگیزه ی زیادی از مرتضی را در پشت خود داشته که همین موضوع مانع چشم پوشی ما از حضورش در آلبوم شد. وکال و ترانه ی این قطعه تنها در قسمت ترجیع بند آماده بوده و پس از تکمیل نهایی با شبیه ترین صدا به صدای مرتضی، یعنی صدای «مصطفی پاشایی» آن را به سرانجام رساندیم.”

 

 

 

از حواشی نشست عدم حضور خانواده ی پاشایی بود که اعتراض خبرنگاران را در پی داشت. «رامین بصیرت نیا» و «شهناز محلوجیان» علت این امر را سفر کردن «ناصر پاشایی» دانستند و با نقل قولی از خانواده ی مرتضی علت دیگر این موضوع را پرهیز از حواشی و جنجال های احتمالی اعلام کردند.

 

از سوی دیگر در این نشست موضوعی مطرح شد تحت عنوان واگذاری کتبی ۵ قطعه از این آلبوم به افراد مختلف، که دو نفر از آنها اقدام به شکایت کرده اند؛ اما با بی اطلاعی افراد حاضر در نشست توضیح این موضوع به خانواده ی پاشایی که در سالن حضور نداشتند، واگذار شد.

 

همچنین «انوشیروان تربتی» از تنظیم کننده های این آلبوم نیز در سالن حضور داشت که با اعتراض به شیوه ی برگزاری نشست و مباحث حاشیه ای مطرح شده، جلسه را ترک کرد. وی گفت: “فکر می کنم خیلی بهتر بود که در این مراسم بیشتر درباره ی آلبوم و موسیقی اش صحبت می شد، اما متاسفانه فقط صرف پول و اختلافات دیگر شد. من به احترام مرتضی در این نشست شرکت کردم و واقعا حیف مرتضی عزیز که نمی دانم اگر زنده بود و این شرایط را می دید، چه می شد.”

روبیکس موزیک • نشست خبری آخرین اثر مرتضی پاشایی با نام اسمش عشقه

  • اخبار متفرقه موسیقی
  • 5 شهریور 1394
  • 0 نظر

دیدگاه خود را بگذارید