شصت و چهارمین زادروز استاد حسین علیزاده فرخنده باد

شصت و چهارمین زادروز استاد حسین علیزاده فرخنده باد

استاد حسین علیزاده 64 ساله شد

شصت و چهارمین زادروز استاد حسین علیزاده فرخنده باد

به گزارش روبیکس موزیک امروز یکم شهریور ماه، زادروز استاد «حسین علیزاده» است، آهنگ ساز، ردیف‌دان، پژوهش گر و نوازنده تار و سه تار ایرانی و نامزد دریافت ۳ جایزه گرمی که تازه ۶۴ ساله شد و پس از این نیز با قدرت تمام در صحنه برای دوستدارانش هنرنمایی خواهد کرد.

علیزاده از چهره‌های تحسین‌شده موسیقی فیلم در ایران به شمار می‌آید و آثاری چون دلشدگان (۱۳۷۰)، گبه (۱۳۷۴)، زشت و زیبا (۱۳۷۷)، زمانی برای مستی اسب‌ها (۱۳۷۸)، لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند (۱۳۸۶)، آواز گنجشک‌ها (۱۳۸۷) و ملکه (۱۳۹۰) از ساخته‌های اوست. وی با کسب ۴ سیمرغ بلورین برای فیلم‌های گبه، زشت و زیبا، آواز گنجشک‌ها و ملکه، مشترکاً به همراه مجید انتظامی برنده بیشترین سیمرغ بلورین در بخش بهترین موسیقی متن از جشنواره فیلم فجر می‌باشد.

«حسین علیزاده» سال ۱۳۳۰ در منطقه سید نصر الدین بازار تهران از پدری اهل ارومیه و مادری اهل اراک متولد شد، پس از تحصیل در هنرستان موسیقی به دانشکدهٔ هنرهای زیبای دانشگاه تهران رفت و هم‌زمان در مرکز حفظ و اشاعهٔ موسیقی به یادگیری و اجرای کنسرت پرداخت. او نزد هوشنگ ظریف، حبیب‌الله صالحی، محمود کریمی، علی اکبر شهنازی، داریوش صفوت، نورعلی برومند، سعید هرمزی، یوسف فروتن و عبدالله دوامی موسیقی آموخته‌ و در سال‌های آغازین دههٔ ۱۳۶۰ خورشیدی در دانشگاه آزاد برلین نیز تحصیل کرده‌است.، وی در سال ۱۳۴۷ عضو ارکس‌تر رودکی بود. دو کنسرت او در جشن هنر شیراز آغاز راه ایشان به عنوان یکی از وزنه‌های موسیقی ایرانی بود. او با عضویت در کانون چاووش همراه با دیگر استادان موسیقی ایران از جمله محمدرضا لطفی و پرویز مشکاتیان آثار جاودانه‌ای در موسیقی ایران به نام مجموعه آلبوم‌های چاووش اجرا کرد و نیز با آموزش به هنرجویان موسیقی تأثیر مهمی در تربیت موسیقی‌دانان و نوازندگان پس از انقلاب گذاشت. جالب است بدانید علیزاده در اوایل دههٔ هفتاد ریاست هنرستان موسیقی را بر عهده داشت.

این استاد موسیقی ایرانی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است و تا سال ۱۳۸۴ با محمدرضا شجریان در قالب گروهی چهار نفره همراه با کیهان کلهر و همایون شجریان به برگزاری کنسرت و اجرای برنامه در کشورهای مختلف مشغول بود.

روبیکس موزیک • شصت و چهارمین زادروز استاد حسین علیزاده فرخنده باد

  • اخبار متفرقه موسیقی
  • 1 شهریور 1394
  • 0 نظر

دیدگاه خود را بگذارید