تیترهای امروز موسیقی مطبوعات کشور

تیترهای امروز موسیقی مطبوعات کشور

تیترهای موسیقی مطبوعات

NewsPaper-205x120

روزنامه ایران:مدیرعامل خانه موسیقی تشریح کرد
تحقق وعده روحانی با احیای ارکستر ملی و سمفونیک

حمیدرضا نوربخش خواننده و مدیرعامل خانه موسیقی فعالیت مستمر ارکستر ملی و سمفونیک به‌صورت مجزا را تحقق وعده حسن روحانی رئیس دولت یازدهم دانست.

 

خواننده موسیقی ایرانی درباره همکاری خود با ارکستر موسیقی ملی به عنوان خواننده به مهر گفت: آغاز فعالیت دو ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و ارکستر سمفونیک تهران به رهبری علی رهبری به شکل تفکیک‌شده جای خوشحالی دارد. وی با اشاره به نقدهای وارد شده به فعالیت این دو ارکستر بیان کرد: به نظر من بزرگترین مشکل این دو ارکستر داشتن نوازنده‌های مشترک است که این نقص به ساختار ارکسترها برنمی گردد بلکه به کمبود نوازنده حرفه‌ای در سطح ارکسترهای بزرگ برمی‌گردد.
نوربخش ادامه داد: ارکستر موسیقی ملی و ارکستر سمفونیک دو گونه متفاوت از اجرای موسیقی هستند و قطعاً نباید نوازنده‌های مشترک داشته باشند، اما در شرایط موجود انتخابی غیر از این نبود و باید دو ارکستر موسیقی جدا از یکدیگر فعالیت می‌کردند.

 

روزنامه مردمسالاری:بعد از لغو کنسرت استانبول
محمدرضا شجریان در قونیه به روی صحنه می‌رود

در حالی که کنسرت «محمدرضا شجریان» در استانبول در چهارم سپتامبر به دلایلی نامعلوم لغو شد، خسروی آواز ایران ۲۰ روز بعد از این تاریخ در «قونیه» به اجرای برنامه خواهد پرداخت و «تور جهانی سرگشتگان» را در این شهر بر اساس ساخته‌هایی از خودش، سعید فرج‌پوری و مجید درخشانی به روی صحنه خواهد برد.

در این مدت طبق گفته‌های خود شجریان در چند سال اخیر بارها به درخواست‌های او برای برگزاری کنسرت در ایران پاسخ منفی داده شده است. حالا شش سال است که از انتشار آخرین آلبوم او نیز می‌گذرد. بعد از آنکه «امید»‌ها برای پایان ماجرای ممنوع‌الفعالیتی «محمدرضا شجریان» کمرنگ شد، استاد آواز ایران برای ارتباط بیشتر با مخاطبانش تصمیم به اجرای برنامه در «استانبول» را گرفت و از هفته‌ گذشته بلیت‌فروشی این برنامه نیز آغاز شد، اما این برنامه بدون آن که دلیل مشخصی برایش ذکر شود، لغو شد. تا‌کنون شرکت «دل آواز» اطلاعاتی رسمی‌در این خصوص ارایه نکرده است و تنها اعلام کرده است که به دلایل «فورس ماژور» اجرای این برنامه در تاریخ معین فراهم نیست. این شرکت همچنین شرایطی را مهیا کرده است تا خریداران بلیت امکان پس‌گیری وجهی که در این خصوص داده‌اند را نیز داشته باشند و همین بازار شایعات گوناگونی را نیز فراهم آورده است.

البته روابط عمومی‌شرکت دل آواز وعده داده است که از طریق رسانه‌ رسمی‌شرکت و محمدرضا شجریان به زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه اعلام خواهد شد. در این میان «مجید درخشانی» آهنگساز و سرپرست گروه شهناز در گفت‌وگو با سایت موسیقی ما به این مساله اشاره دارد که به احتمال فراوان این کنسرت در تاریخی دیگر به اجرا درخواهد آمد. او البته خودش نیز اطلاعات دقیق‌تری از تصمیم شجریان برای اجرای این برنامه در دست ندارد و می‌گوید که قرار است در جلسه‌ای حضوری این ماجرا بیان شود. در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام ‌می‌شود و تاکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده است، قرار بود یک قطعه از ساخته‌های خود شجریان روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتی در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی بخشی از برنامه بود.

این در حالی است که «سعید فرج‌پوری» آهنگساز و نوازنده‌ کمانچه می‌گوید:‌ «کنسرت شجریان در استانبول ترکیه، نشانگر ضعف وزارت ارشاد و خلاف وعده‌های انتخاباتی به مردم هنر دوست ایران است. استاد شجریان بیش‌از نیم قرن تلاش در حفظ و تعالی فرهنگ موسیقی ایران انجام داده است و توانسته ماندگارترین آثار فاخر موسیقی را ثبت کند و مایه‌ تاسف و تاثر است که حالا مجوز اجرای برنامه در ایران را به ایشان نمی‌دهند و او ناگزیر شد بالاجبار و علی‌رغم میل باطنی‌اش در کشوری چون ترکیه میزبان علاقه‌مندانش باشد».

در این کنسرت قرار بود قطعاتی در مایه‌ دشتی شامل دو تصنیف با اشعار سایه و فریدون مشیری و تصنیف دیگری در بیات ترک با شعر حافظ و دو قطعه بی‌کلام به نام نسیم در دشتی و قطعه دیگری به نام امید در بیات ترک از ساخته‌های سعید فرج‌پوری اجرا شود.

در روزهای گذشته مطالب و گزارش‌های مختلفی درباره این کنسرت در رسانه‌های مختلف منتشر شده که بازتاب‌های ویژه‌ای نیز داشته است. تمام اینها در حالی است که «حسین نوش‌آبادی» سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و همچنین معاون پارلمانی وزیر ارشاد، چندی قبل در گفت‌وگو با «موسیقی ما» به شکل رسمی‌اعلام کرد که‌: «برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت قانونی هستند و ما براساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر می‌کنیم که بخشی از آن شامل همین مساله است یعنی افرادی که محدودیت و ممنوعیت دارند نیز لحاظ می‌شود که دست ما نیست و ما تنها موظف به رعایت آنها هستیم. ممنوع‌الفعالیت شدن افراد ربطی به وزارت ارشاد ندارد. ایشان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.» همچنین «علی جنتی» نیز در این باره گفته است: «در مورد آقای شجریان، بحث از وزارت ارشاد خارج است. ایشان به عنوان یکی از برجسته‌ترین اساتید موسیقی کشور احترام زیادی دارند و ما تلاش‌مان این است که بتوانند از بسترهایی که برایشان فراهم است، استفاده کنند و همچنین علاقه‌مندان‌شان از ایشان استفاده کنند. اما مسأله سیاسی شده و امیدواریم که این شرایط تغییر کند».

 

روزنامه شرق:لغو کنسرت شجریان در ترکیه

شرق: کنسرت محمدرضا شجریان که قرار بود چهارم سپتامبر (١٣شهریور) در استانبول ترکیه برگزار شود، بدون اعلام دلیل لغو شد. سایت دل‌آواز، وابسته به این خواننده، در مورد دلایل لغو این کنسرت نوشته است: «بدین‌وسیله به اطلاع می‌رساند، متأسفانه امکان اجرای «کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز» در استانبول به دلایل فورس‌ماژور در تاریخ معین فراهم نشده است. به همین دلیل تیم برگزاری کنسرت با سپاس بسیار از شما عزیزان بر آن شد تا اجرای این کنسرت را به تاریخ دیگری موکول کند. ازهمین‌رو با پوزش از کلیه عزیزانی که اقدام به تهیه بلیت نموده‌اند تقاضا می‌شود از طریق فرم تماس موجود در سایت
دل آواز اطلاعات خود را برای ما ارسال کنند».
در ادامه این متن آمده است: «به دلیل حجم بالای بلیت‌ها این بازپرداخت به‌صورت مرحله‌ای برای عزیزان واریز خواهد شد. همچنین از طریق رسانه‌های رسمی شرکت دل‌آواز و محمدرضا شجریان به‌زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه به اطلاع خواهد رسید».

 

روزنامه اعتماد: کنسرت شجریان در استانبول لغو شد

اعتماد| شجریان بیش از نیم قرن تلاش که در حفظ و تعالی فرهنگ موسیقی ایران انجام داده است توانسته ماندگارترین آثار فاخر موسیقی را ثبت کند و مایه تاسف و تاثر است که حالا مجوز اجرای برنامه در ایران را به ایشان نمی‌دهند و او ناگزیر است بالاجبار و به ‌رغم میل باطنی‌اش در کشوری چون ترکیه میزبان علاقه‌مندانش باشد.» این را «سعید فرج‌پوری» می‌گوید؛ آهنگسازی که در «تور جهانی سرگشتگان عشق» تعدادی از قطعات او اجرا می‌شود و البته مانند بسیاری دیگر از دوستداران «محمدرضا شجریان» از اینکه او امکان اجرای برنامه در ایران را ندارد، ناراحت است. حالا البته قرار بود این کنسرت در استانبول اجرا شود که لغو شد. شرکت «دل‌آواز» توضیحی در این باره نداده است. اعضای گروه هم اطلاعاتی درباره علت لغو ندارند و در حالی که باید کمتر از دو هفته دیگر در استانبول به اجرای برنامه می‌پرداختند، از همین اطلاعیه «دل‌آواز» از ماجرا مطلع شده‌اند. در این اطلاعیه کوتاه بیان شده است که این کنسرت به دلایل «فورس ماژور» لغو شده است. البته این شرکت اعلام کرده است کسانی که در این مدت بلیت تهیه کرده‌اند، می‌توانند هزینه‌ای را که در این خصوص داده‌اند بازپس بگیرند. هرچه هست، اما حالا مثل همیشه بازار شایعات داغ است و این در حالی است که اعلام شده خسروی آواز ایران قرار است ٢٠ روز بعد از تاریخی که قرار بوده کنسرت در استانبول برگزار شود در قونیه به اجرای برنامه بپردازد. پیش از برگزاری این کنسرت، در همین راستا، وب‌سایت رسمی استاد محمدرضا شجریان با انتشار یک نظرسنجی که در شبکه‌های اجتماعی انعکاس داشته، آورده است: «گروه برگزاری کنسرت‌های استاد شجریان در نظر دارد کنسرتی در شهر استانبول کشور ترکیه برگزار کند. به همین منظور، نظرسنجی جهت راحتی بیشتر عزیزانی که مایل به شرکت در این برنامه هستند صورت می‌گیرد. ما را در این امر یاری بفرمایید. در صورت هماهنگ شدن برنامه در کشور ترکیه با شما تماس خواهیم گرفت تا بلیت خود را تهیه فرمایید. لازم به ذکر است که شرکت در این نظرسنجی دلیل بر رزرو بلیت نیست.»

حالا اما هرچه هست انگار قرار نیست مخاطبان و دوستداران ساکن ایران، به این زودی‌ها مخاطب اجرای زنده‌ای از او باشند. حالا شش سال است که از آخرین اثر منتشر شده او نیز می‌گذرد. بعد از آنکه «امید»ها برای اندیشیدن «تدبیری» که ماجرای ممنوع‌الکاری «محمدرضا شجریان» را فیصله بدهد، از میان رفت، خسروی آواز ایران برای ارتباط بیشتر با مخاطبانش تصمیم به اجرای برنامه در «استانبول» گرفت؛ برنامه‌ای که حالا لغو شده است و البته منابع رسمی شجریان می‌گویند که از طریق رسانه‌های رسمی شرکت دل آواز و محمدرضا شجریان به زودی تاریخ جدید اجرای این برنامه اعلام خواهد شد. در این میان «مجید درخشانی»، آهنگساز و سرپرست گروه شهناز، به این مساله اشاره دارد که به احتمال فراوان این کنسرت در تاریخی دیگر به اجرا درخواهد آمد. او در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد می‌گوید که با توجه به حضور آقای شجریان در امریکا، هنوز اطلاعاتی در این خصوص ندارد اما قرار است جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود و به احتمال فراوان کنسرت در تاریخ دیگری برگزار می‌شود. در این برنامه که تحت عنوان تور جهانی «سرگشتگان عشق» انجام ‌می‌شود و تاکنون در بسیاری از کشورهای اروپایی اجرا شده است، قرار بود یک قطعه از ساخته‌های خود شجریان روی شعری از «سیمین بهبهانی» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتی در راست‌پنجگاه، افشاری و ماهور از ساخته‌های درخشانی بخشی از برنامه بود.

در این کنسرت قرار بود قطعاتی در مایه دشتی شامل دو تصنیف با اشعار سایه و فریدون مشیری و تصنیف دیگری در بیات ترک با شعر حافظ و دو قطعه بی‌کلام به نام نسیم در دشتی و قطعه دیگری به نام امید در بیات ترک از ساخته‌های سعید فرج‌پوری اجرا شود. در روزهای گذشته مطالب و گزارش‌های مختلفی درباره این کنسرت در رسانه‌های مختلف منتشر شده که بازتاب‌های ویژه‌ای نیز داشته است. این در حالی است که «حسن روحانی»، رییس‌جمهور کشورمان در زمان تبلیغات انتخاباتی و همچنین در فیلم تبلیغاتی‌اش از صدای محمدرضا شجریان استفاده کرد و از دوست داشتن صدای شجریان گفت و نشان داد ‌به او و صدایش علاقه‌مند است. بعد از پیروزی روحانی در انتخابات، این امیدواری نزد دوستداران شجریان به وجود آمد که او دوباره به صحنه بازگردد و اجرای زنده‌اش را از سر گیرد و نشانه‌هایی نیز در این زمینه مشاهده شد. پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، اسطوره آواز ایران همراه با «علی جنتی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم دهمین سالگرد تاسیس صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان حضور پیدا کرد و این گمانه پررنگ‌تر شد که صدور مجوز برای آلبوم‌هایش تسهیل شود و شاهد برگزاری کنسرتی تازه‌‌ با خوانندگی شجریان پدر باشیم. شجریان که بعد از سال ۸۸ دیگر در ایران کنسرتی برگزار نکرد و تمام کنسرت‌هایش به خارج از کشور محدود ماند، بعد از پایان این مراسم در پاسخ به اینکه آیا در دولت جدید شاهد برگزاری کنسرت از سوی شما هستیم یا خیر، گفت: «امیدوارم شرایط فراهم شود و کنسرت برگزار کنیم. من به برگزاری کنسرت در ایران علاقه دارم.»

با این وجود اما «حسین نوش‌آبادی»، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این مساله اشاره کرده است که «برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت قانونی هستند و ما بر اساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر می‌کنیم که بخشی از آن شامل همین مساله است یعنی افرادی که محدودیت و ممنوعیت دارند نیز لحاظ می‌شود که دست ما نیست و ما تنها موظف به رعایت آنها هستیم. ممنوع‌الفعالیت شدن افراد ربطی به وزارت ارشاد ندارد. ایشان محدودیت‌هایی دارند که توسط نهادهای دیگر قرار داده شده است و دست ما نیست.‌»

 

روزنامه جام جم:آوازخوانی قربانی برای امام هشتم

علیرضا قربانی، خواننده موسیقی ایرانی قطعه «آهو» را به مناسبت میلاد امام رضا(ع) برای مرکز موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما خواند.

همزمان با دهه کرامت و میلاد امام رضا(ع) قطعاتی توسط آهنگسازان با حضور خواننده با سابقه کشورمان به سفارش مرکز موسیقی و سرود صدا و سیما تولید شده است.

هم‌اکنون قطعاتی چون «عطر خدا» با آهنگسازی و تنظیم مجید اخشابی و حمید اکبرزاده با شعری از اسحاق انور با صدای مجید اخشابی، «آهو» با آهنگسازی و تنظیم علی جعفریان با صدای علیرضا قربانی با شعری از اکبرآزاد، «آیینه رضا» با آهنگسازی و تنظیم حمید اکبرزاده با صدای حجت اشرف‌زاده با شعری از حمیدرضا حسینی، آهنگ «حریم قدسیان» با آهنگسازی و تنظیم مجتبی ابوالقاسم پور با صدای امیر بدیعی و شعری از علیرضا بدیعی، آهنگ «ستاره‌های مشرقی» با آهنگسازی و تنظیم محمد رضا چراغعلی با صدای علی اصحابی، آهنگ «مسافر حرم» با آهنگسازی و تنظیم محسن حسینی با صدای علیرضا وکیلی‌منش با شعری از علی فردوسی، «یاد خراسان»با آهنگسازی و تنظیم محمد عبدالحسینی و حمید اکبرزاده با صدای حجت اشرف‌زاده و شعری از محمد عبدالحسینی، «معصوم‌ترین ستاره» با آهنگسازی و تنظیم محمد عبدالحسینی و علی اکبر قربانی و با صدا و شعر محمد عبدالحسینی، «بهشت مشهد» با آهنگسازی و تنظیم مسعود مفیدی و صدای احمد قربانی و شعر حمیدرضا حسینی، «شکوه خورشید» با آهنگسازی و تنظیم علی شعبانی با صدای وحید افشاری و شعر شبنم حکیم هاشمی، «شفاعت امام رضا(ع)»با آهنگسازی و تنظیم مجید رضازاده با صدای علی نفری و شعری از سیدحمیدرضا حسینی، «باران مهر» با صدای بهزاد تاجیک و شعری از زهرا ملکی با آهنگسازی و تنظیم مجید رضازاده، «پابوس» و «چشم انتظار فردا» با آهنگسازی و تنظیم و صدای محسن حسینی با شعری از اسحاق انور در ژانرهای پاپ، ارکسترال و سنتی توسط مرکز موسیقی رسانه ملی تولید شده است.

دیدگاه خود را بگذارید