برگزاری جشنواره موسیقی فجر

برگزاری جشنواره موسیقی فجر

جشنواره موسیقی فجر

برگزاری جشنواره موسیقی فجر

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد در حاشیه برگزاری نهمین جشنواره موسیقی جوان با حضور در جمع خبرنگاران به ابهامات و حاشیه های اخیر موسیقی کشور طی روزهای اخیر پاسخ داد.

به گزارش روبیکس موزیک فرزاد طالبی سه شنبه ۱۷ شهریور ماه با حضور در تالار رودکی محل برگزاری نهمین جشنواره موسیقی جوان در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پیرامون حاشیه ها و ابهامات اخیر موسیقی کشور اعم از برگزاری جشنواره موسیقی جوان، جشنواره بین المللی موسیقی فجر و مسائل دیگر توضیحاتی را ارائه داد.

بعد از جشنواره درباره حاشیه ها صحبت می کنیم

وی درباره کیفیت برگزاری جشنواره موسیقی جوان در این دوره گفت: جشنواره موسیقی جوان یکی از حلقه های مجموعه جشنواره های اصلی موسیقی کشور است و در بحث استعدادیابی رسالتی را انجام می دهد که شاید هیچکدام از جشنواره های دیگر ما آن را انجام نمی‌دهد. من طی چند باری که برای دیدن آثار این جشنواره به تالار رودکی مراجعه کردم استفاده های زیادی از جشنواره بردم و معتقدم مسیری که برای این جشنواره انتخاب شده مسیر بسیار مثبتی است.

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره انتقادهایی که پیرامون پشتیبانی مسائل مربوط به جشنواره مطرح شده است، توضیح داد: برگزارکننده جشنواره، انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی تنها یک حمایت کننده است اما به هر جهت نواقص امسال باید سال دیگر مرتفع شود به طور حتم حمایت های ما هم از این پس حمایت های مالی نیز خواهد بود. برخی وقت ها اصلا امکان دارد که بودجه نیازی به اصلاح نداشته باشد بلکه این ساز و کار است که باید ترمیم و تغییر پیدا کند. البته وقتی من مسوولیت دفتر موسیقی را به عهده گرفتم بودجه و چارت کاری جشنواره موسیقی جوان بسته شده بود اما امیدوارم مدیر آینده دفتر موسیقی با توجه به نواقص موجود در جهت رفع آنها گام هایی را بردارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا او به عنوان سرپرست فعلی دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیر آینده دفترموسیقی نخواهد بود؟ تصریح کرد: اساسا کسی درباره روزهای آینده خود نمی تواند با صراحت صحبت کند. ولی من باز هم تاکید می کنم هر فردی که می خواهد مجری برگزاری جشنواره آینده موسیقی جوان و یا دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد باید تلاش کند تا معایب و نواقص موجود جشنواره موسیقی جوان مرتفع شود. البته من دوست دارم این جشنواره در این دوره بدون حاشیه به کار خود پایان دهد و ما بعد بتوانیم درباره آن صحبت کنیم، به نظر می رسد منطق هم این را می گوید. ما هم دوست نداریم که انتقاد کنیم که فقط انتقاد کرده باشیم در نتیجه دوست داریم اتفاق مثبتی بیفتد. قطعا برای بهبود کارها و رفع نواقص روش هایی وجود دارد، ولی لازم است از زحمت بسیار زیادی که دوستان کشیدند، قدردانی شود و بعد از اتمام جشنواره به رسیدگی مشکلات بپردازیم.

طالبی درباره معرفی دبیر جشنواره دهم موسیقی جوان و ماجراهای مربوط به نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: هنوز اطلاع ندارم که دبیر دوره دهم در مراسم اختتامیه معرفی می شود یا خیر. اما امیدوارم این روند طبق سنت هرساله برگزاری جشنواره در مراسم اختتامیه نیز انجام پذیرد و دبیر دوره دهم در همین مراسم به اهالی موسیقی معرفی شود. در مورد جشنواره موسیقی فجر هم باید به این نکته اشاره کنم که من هم امیدوارم پروسه کندی که برای جشنواره موسیقی فجر وجود دارد تسریع شود. به هر حال همانطور که می دانید روند برگزاری جشنواره امسال به خانه موسیقی داده نشد، در مورد انتخاب آقای نوربخش هم باید به این نکته اشاره کنم که به هر حال این هنرمند به عنوان یک فرد، جایگاه حقیقی خود را دارد که همین جایگاه نیز دارای اهمیت فراوانی برای ما بوده است.

دبیر جشنواره فقط ناظر علمی و هنری است

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیان کرد: با توجه به اینکه جناب حمیدرضا نوربخش از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد به عنوان مدیر جشنواره انتخاب شده اند، ایشان برگزارکننده جشنواره خواهند بود. در حوزه اجرایی نیز اینکه چه قسمت هایی را چه دستگاهی انجام می دهد قاعدتا با تصمیم گیری مدیر جشنواره خواهد بود در واقع این مدیر جشنواره است که سیاستگذاری های کلان جشنواره را بر عهده دارد و با توجه به هماهنگی هایی که با شورای سیاستگذاری این دوره از جشنواره خواهد داشت نسبت به انجام کارهای محوله اقدامات لازم را انجام می دهد. اصولا در برگزاری دیگر جشنواره های بین المللی موسیقی هم اگر شما بررسی داشته باشید یک نفر به عنوان مدیر جشنواره حضور دارد.

وی درباره واژه های مطرح شده در حوزه برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی فجر که طی سال های گذشته با عناوینی چون «رییس جشنواره»، «دبیر جشنواره»، «دبیر اجرایی»، «مدیر جشنواره» روبه رو بوده و همین واژه موجب سوءتفاهم ها و حاشیه های زیادی در بعد و قبل از برگزاری این رویداد مهم موسیقایی شده است، توضیح داد: به طور حتم شخصیت حقوقی مدیر دفتر موسیقی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره خواهد بود، ولی به هر حال سیاست های کلان این را به ما می گوید که مدیریت برگزاری جشنواره های دفتر موسیقی حتما نباید از داخل مجموعه باشد بلکه بارها اتفاق افتاده که مدیر جشنواره از بیرون مجموعه وزارت ارشاد انتخاب شده و دفتر موسیقی هم در این بین وارد شورای سیاستگذاری می شود و در انجام کارها نقش محوری خود را ایفا می کند.

طالبی درباره انتخاب حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره بین المللی موسیقی فجر و نحوه مسوولیت حسن ریاحی در این دوره از جشنواره که از مدت ها پیش به عنوان دبیر جشنواره سی و یکم معرفی شده بود، تاکید کرد: جناب ریاحی همچنان به عنوان دبیر جشنواره سی و یکم حضور دارند. با این حال ما در این جشنواره مدیر را برگزارکننده می دانیم و دبیر را ناظر بر حوزه های علمی و هنری. البته من درباره ماجرای دبیر اجرایی فعلا نمی توانم اظهار نظر کنم. به هر حال از آقای ترابی بنا به ظرفیت های خودشان و انجمن موسیقی در حوزه اجرایی استفاده خواهد شد. اما برگزارکننده جشنواره سی و یکم مدیر جشنواره است و ما او را به عنوان برگزارکننده می بینیم. از سوی دیگر ردیف بودجه جشنواره بین المللی موسیقی فجر نیز در تعریف بودجه ای که برای دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفته، موجود هست اما مساله ای که دستگاه های دولتی با آن مواجه هستند، مساله تخصیص بودجه است که مهم ترین نکته ماجراست و امیدوارم با تلاش های صورت گرفته از سوی معاونت هنری تخصیص بیشتری برای بودجه جشنواره موسیقی فجر انجام گیرد.

جشنواره موسیقی نواحی در هفته وحدت برگزار می شود

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره نحوه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در کرمان با توجه به تغییر مدیر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: شورای سیاستگذاری این جشنواره مدتی است که تشکیل شده و ما جلسه ای را پیرامون این موضوع با مدیر جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهیم کرد. البته طبق برنامه ریزی هایی که انجام گرفته بعد از پایان ماه های محرم و صفر همزمان با فرا رسیدن هفته وحدت جشنواره موسیقی نواحی در کرمان با قدرت و گستردگی فراوان برگزار می شود.

طالبی درباره فعالیت های بین المللی ارکستر سمفونیک تهران با در نظر گرفتن حاشیه های حضور ارکستر آلمانی به ایران، توضیح داد: طی تفاهم نامه هایی که اخیرا با بنیاد رودکی داشتیم برای تببین و نظارت بر برنامه های ارکستر یک هیات امنا یا یک شورا در نظرگرفته شده است. اما وقتی من آمدم ارتباط های دفتر موسیقی با بنیاد رودکی به دلیل مسائلی که می دانید کاملا قطع شده بود و به همین دلیل ما تفاهم نامه ای امضا کردیم که در پی آن اگر فردی از دفتر موسیقی برود یا بیاید کارهای ساختاری و سیستمی دچار تعلل نشود. در نتیجه به جهت این موضوع، یکی از اعضای شورا مدیر دفتر موسیقی خواهد بود و نظرات خود را ارائه خواهد داد. به هر حال ماجرای ارکسترها به بنیاد رودکی واگذار شده و به نظر من اتفاق خوبی است که می توان از آن استفاده های خوبی کرد. البته من هم اکنون در جریان فعالیت های ارکستر هستم اما ترجیح می دهم بعد از تشکیل این شورا و تصویب دفتر حقوقی وزارت ارشاد پاسخگو باشم.

دیدگاه خود را بگذارید